آهن ‌آلات ساختمانی چیست؟ + معرفی فروشگاه برای خرید

آهن ‌آلات ساختمانی چیست؟ + معرفی فروشگاه برای خرید

آهن ‌آلات ساختمانی به سازه‌های فولادی گفته می‌شود که از آن‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای ساخت ساختمان استفاده می‌شود. آهن آلات ساختمانی متناسب با مورد استفاده‌ای که دارند در اشکال، سایزها و انواع گوناگون تولید شده‌اند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای مطالعه مقاله «ورق سیاه چیست؟» کلیک کنید.

انواع آهن آلات ساختمانی

صنعت ساخت ورق فلزی مقدار زیادی فلز تولید می‌کند که در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین در این مقاله فکر کردیم برخی از رایج‌ترین فلزات مورد استفاده در معماری را همراه با خواص ساختاری منحصر به فرد آنها بررسی کنیم و به بررسی اصطلاحات  آهن آلات بپردازیم .

انواع فلزات مورد استفاده در ساختمان سازی

رایج‌ترین آهن آلات ساختمانی به شرح زیر هستند.

آلومینیوم

آلومینیوم یک ماده ساختمانی فوق‌‌العاده است؛ زیرا در برابر خوردگی مقاوم می‌باشد. انعطاف‌پذیر و سبک وزن و در عین حال قوی است. همچنین رسانایی بالایی دارد. معماران آلومینیوم را دوست دارند زیرا به راحتی قالب‌گیری می‌شود و آن را برای اهداف مختلف از جمله سقف، دیوار، قاب پنجره، سقف، کانال‌های HVAC و حتی پل‌ها و سایر ساختمان‌های صنعتی مناسب می‌سازد.

فلز مس

مس هزاران سال است که برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود و به دلیل رسانایی، مقاومت در برابر خوردگی، استحکام و شکل‌پذیری آن ارزشمند است. در صنعت ساخت‌و‌ساز، مس اغلب به عنوان لوله، همراه با روکش فلزی، سیم کشی برق و حتی سقف استفاده می‌شود.

فلز مس

آهن

دو نوع آهن معمولاً در ساختمان سازی استفاده می‌شود: چدن و ​​آهن فرفورژه. در توضیح این مسئله که انواع آهن چیست باید ذکر کرد که چدن ذوب می‌شود، ریخته می‌شود و قالب‌گیری می‌شود و اغلب در پروژه‌های بزرگ معماری استفاده می‌شود. آهن فرفورژه در مراحل نهایی تولید نورد می‌شود و اغلب برای ساخت اجزای ساختاری مانند تیرها، خرپاها و تیرها پرچ می‌شود.

فولاد

فولاد معمولاً در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود؛ زیرا فوق‌العاده قوی، بادوام، انعطاف‌پذیر و چکش خوار است. فولاد یک هادی فوق‌العاده است و می‌تواند بارها و بارها بدون تخریب بازیافت شود. از فولاد برای ساخت قاب‌های ساختمانی، همراه با سقف، نرده، نرده، روکش و غیره استفاده می‌شود. فولاد انواع مختلفی دارد، از جمله فولاد ضد زنگ و فولاد کربن.

تیتانیوم

تیتانیوم یکی دیگر از فلزات سبک وزن است که معمولا در صنعت ساختمان استفاده می‌شود. اغلب برای ساخت سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به کار برده می‌شود، زیرا در برابر خوردگی بسیار مقاوم است، اما در لوله‌ها، سقف‌ها و حتی قاب‌ها نیز یافت می‌شود. تولیدکنندگان ورق فلزی نقش مهمی در ساخت‌و‌ساز دارند، زیرا بسیاری از مصالح خود را در اختیار صنعت ساختمان قرار می‌دهند. اگر یک تولید کننده ورق فلزی نیاز دارید.

از آهن آلات ساختمانی برای تولید مصالح ساختمانی استفاده می‌شود

میلگرد

میلگرد یک سازه فولادی است که در ساخت و ساز بتن استفاده می‌شود. با افزودن این میله‌های فولادی تقویت کننده، بتن مسلح ایجاد می‌کنید. چه پروژه شما شامل دال‌های کف، دیوارها یا ستون‌ها باشد، میلگرد کمک می‌کند تا ترک‌هایی که ایجاد می‌شوند از فروپاشی پروژه جلوگیری کنند. اگر چه تمام ترک‌های بتن، میلگردها و مواد تقویت‌کننده به کنترل محل و وسعت ترک‌ها کمک می‌کنند، اما استحکام ساختاری پروژه را فراهم می‌کند.

چرا میلگرد در پروژه من مهم است؟

میلگرد بتن را چندین برابر در برابر شکست مقاوم می‌کند و با استفاده از یک میله تقویت کننده که در برابر خوردگی مقاوم است، استحکام کششی را فراهم می‌کند. اگر می‌خواهید بتن خود را ساختاری مقاوم کنید، میلگرد پشتیبانی بسیار قوی‌تری نسبت به سیم‌های فولادی، فایبرگلاس تقویت کننده و بسیاری از محصولات دیگر موجود در بازار دارد. چرا؟ زیرا در نوع خود استحکام سازه‌ای را فراهم می‌کند.

برای مطالعه مقاله «مراحل ساخت ساختمان+ ارائه نکات کلیدی» کلیک کنید.

نبشی

طول عمر یک ساختمان به شدت به ساختار آن بستگی دارد. هر یک از لوازم جانبی مورد استفاده در ساخت سازه برای یکپارچگی ساختاری ساختمان بسیار مهم است. یکی از این لوازم جانبی Angle bars نام دارد که با نام L-Brackets نیز شناخته می‌شود و پیدا کردن آن در مقدار انبوه در میان فروشندگان فولاد بسیار آسان است. این میله‌ها در زوایای قائم با پایه‌های عمودی قرار می‌گیرند. نبشی ها بسته به پروژه ممکن است از نظر طول مساوی یا نابرابر باشند. بسیاری از پروژه‌های ساختمانی از میله‌های زاویه‌ای برای پایداری استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند تنش‌های داخلی را تحمل کنند و زیر وزن کل ساختمان کمانش نمی‌کنند. به دلیل استحکام ذاتی نبشی، به طور گسترده در بسیاری از فعالیت‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

میلگرد

ناودان

ناودان یک کانال یا گودال باریک است که برای جمع آوری و انتقال آب باران به یک زهکش مناسب طراحی شده است. ناودان‌ها آب باران را جمع آوری و منحرف می‌کنند تا با هدایت آب از پایه ساختمان، از پی و پایه ساختمان محافظت کنند. همچنین به کاهش فرسایش کمک می‌کند تا از نشت در فضاهای زیرزمینی جلوگیری شود. ناودان از سطوح رنگ شده با کاهش قرار گرفتن در معرض آب محافظت می‌کند و وسیله‌ای برای جمع‌آوری آب باران برای استفاده بعدی فراهم می‌کند. به طور معمول، ناودان یک فرورفتگی گسسته از فلز یا مواد دیگر است که فراتر از لبه سقف و زیر شیب پیش‌بینی شده سقف معلق است.

ناودان‌های باران را می‌توان از مواد مختلفی از جمله روی، فولاد گالوانیزه، فولاد رنگ شده، آلومینیوم رنگ شده، پلاستیک و بتن ساخت.

سبک‌های مختلف ناودان که به نام پروفیل شناخته می‌شوند تولید می‌شوند. ناودان جعبه‌ای، یک ناودان عمیق است که در ساختار سقف پنهان شده است.

پروفیل

یکی از پرکاربردترین انواع آهن آلات ساختمانی پروفیل آلومینیومی است. بررسی واژه پروفیل، جسمی را توصیف می‌کند که در یک طول مشخص و معین به صورت ثابت قرار گرفته است. پروفیل‌ها در ابعاد و ضخامت‌های گوناگون تولید می‌شوند و در تولید محصولاتی مانند تیرآهن، نبشی، ناودنی و …. به کار می‌رود. دو نوع رایج پروفیل‌ها مدل باز  بسته است. پروفیل باز که به پروفیل با سطح مقطع Z نیز معروف است. از این مدل پروفیل در ساخت و سازهای بزرگ مانند سوله‌ها و سالن‌‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوع دوم پروفیل‌ها که با نام پروفیل بسته شناخته می‌شود، برای تولید قوطی، پروفیل درب و در و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌

تیرآهن

تیر، در اصطلاح مهندسی سازه، سازه‌ای است که می‌تواند از تعدادی مواد (از جمله فولاد و چوب آلومینیوم) برای تحمل بارها تشکیل شده باشد که معمولاً به صورت جانبی روی محور تیر اعمال می‌شود. تیرها را می‌توان به عنوان اعضا، المان‌ها، تیرها، شفت‌ها یا پرلین نیز نامید. یک تیر می‌تواند در یک قاب، یک خرپا یا به تنهایی به عنوان ساختار خود وجود داشته باشد.

تیرآهن می‌توانند در طیف گسترده‌ای از اشکال باشند که کاربردها و اهداف مقاومت متفاوتی دارند. برخی از اشکال رایج عبارتند از پرتوهای i، پرتوهای T، بخش کانال، مستطیل، مستطیل توخالی و لوله. در تجزیه و تحلیل و طراحی، تیرآهن اغلب از کتابخانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی سازنده مختلف انتخاب می‌شوند، به طوری که صنعت همه ساختارها را بر‌اساس شکل‌ها و ابعاد یکسان مدل‌سازی می‌کند.

برای مطالعه مقاله «فرق بین آهن و فولاد و چدن + بررسی ویژگی‌ها» کلیک کنید.

ورق آجدار

سقف یکی از اجزای ضروری است که خانه را در برابر گرما، سرما، باران و برف محافظت می‌کند. سقف بر روی یک قاب ساختاری ساخته شده از بتن یا فولاد MS قرار دارد. یک قاب بتنی فقط دارای ستون و تیر است. با این حال، اسکلت فولادی از نظر طراحی پیچیده‌تر است و شامل ستون‌ها، خرپاها، تیرها، تیرچه‌ها و پرلین است. اسکلت بتنی دارای سقف بتنی یا ورق آجدار است. در مقابل، قاب فولادی دارای ورق‌های سقفی روی آن است.

یک ورق آجدار به اشکال مختلف و از مواد مختلفی ساخته شده است. استفاده از ورق‌ آجدار سقف در منازل و همچنین ساختمان‌های تجاری و صنعتی رایج است. لازم به ذکر است که توسعه صنایع به دلایل زیر منجر به استفاده گسترده از ورق‌های سقفی نسبت به بتن شده است:

  • نصب آسان
  • در دسترس بودن آسان
  • دوام
  • کم هزینه
  • گزینه‌های متعدد
  • زمان ساخت کمتر

انواع ورق‌های آجدار

همانطور که قبلاً بحث شد، ورق‌های سقف برای اهداف بسیاری در دسترس هستند، مانند مسکونی، تجاری، صنعتی، کشاورزی و غیره.

ورق آهن

ورق آهن

ورق آهنی که در ساخت و ساز استفاده می‌شود، ورقی فلزی است که سطحی صاف و صیقلی دارد. این ورق ساختمانی به وسیله نورد گرم شمش‌های فولادی و یا بلیت تولید می‌شود. انواع ورق‌های به کار رفته در ساختمان‌سازی با جنس، ضخامت و ابعاد گوناگونی تولید می‌شود تا بتوان بهترین کارایی را داشته باشد. انواع ورق که در دسته آهن آلات ساختمانی قرار می‌گیرد به شرح زیر است.

  • ورق آهنی روغنی
  • ورق آهنی سرد
  • ورق گالوانیزه
  • ورق فلزی سیاه
  • ورق گرم
  • ورق اسید شوی
  • و ….

سخن آخر

فروشگاه اینترنتی آریا بست با ارائه متنوع‌ترین انواع آهن آلات ساختمانی شامل ورق، ورق آجدار، تیر آهن، میل گرد، نبشی، ناودانی، پروفیل، لوله، قوطی آهن و … کار خرید آهن آلات ساختمانی را برای شما آسان کرد است.  علاوه بر آن می‌توانید در این سایت اطلاعاتی در خصوص اینکه آهن چیست و آهن به چه شکل‌های عرضه می‌شود ارائه شده است که می‌توانید برای تکمیل اطلاعات خود آن‌ها را مطالعه کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× پیام در واتساپ