آچار داربست و انواع آن را بشناسید

آچار داربست و انواع آن را بشناسید

از میان بسیاری از ابزارهای داربست مورد استفاده در کارهای تجاری و یا پروژه‌های خانگی، آچار داربست و ضامن‌دار داربست یکی از رایج‌ترین وسایل هستند. آچار و جغجغه ابزارهای مفیدی هستند که می‌توان آنها را در مغازه‌های خودروسازی، کارگاه‌های ساختمانی و برای مصارف خانگی پیدا کرد. سایز آچار داربست متناسب با مورد استفاده آن متنوع است و شما می‌توانید آن را متناسب با نیاز خود خریداری کنید.در ادامه با مجله صنعتی شرکت داربست فلزی آریا همراه باشید

برای مطالعه مقاله «مراحل ساخت ساختمان+ ارائه نکات کلیدی» کلیک کنید.

آچار داربست چیست؟

آچار داربست ابزاری دستی است که برای سفت و شل کردن پیچ و مهره بست‌ داربست در اجرای داربست یا مرحله‌بندی آن استفاده می‌شود. آچار اسکافلد از نظر افراد حرفه‌ای، آچاری را توصیف می‌کند که در اکثر موارد اندازه آن 7/8 در ایالات متحده است. این نامگذاری به این دلیل است که کاربرد اصلی آن برای بستن داربست‌هایی است که از مهره‌هایی به اندازه 7/8 استفاده می‌کند به همین دلیل آن را با سایز معروف 7/8 می‌شناسند. آچار داربست می‌تواند باز یا بسته باشد و بسته به اندازه آن به سرعت روی مهره‌ها با اندازه‌های مختلف حرکت کند.

انواع آچار داربست

انواع و اقسام مختلفی از آچار داربستی وجود دارد که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربردهای مختلف متعدد به ایجاد انواع مختلف آچار کمک کرده است. امروزه نیز کاربردهای جدیدی پیدا می‌شود که در انواع صنایع به کار گرفته می‌شود.

انواع آچار داربست

آچار جغجغه داربست

جغجغه داربست یا آچار داربست جغجغه‌ای یکی از انواع آچار داربست است که با مکانیزم ضامن‌دار برای سفت شدن یا شل شدن سریع‌تر پیچ و مهره داربست طراحی شده است. این آچار که با نام آچار دم موشی داربست نیز شناخته می‌شود اساساً مانند آچار داربست است، اما آچار جغجغه داربست به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به برداشتن و تعویض خود آچار به لطف جغجغه، پیچ را سفت یا شل کنید.

همانند آچار داربست، کاربرد اصلی آچار جغجغه ژاپنی ساخت داربست است. آچار داربست می‌تواند با بست‌ها، گیره‌ها و پایه‌هایی که در داربست استفاده می‌شوند، کار کند. اگر چه بیشتر برای سفت و شل کردن مهره‌ها و پیچ‌ها استفاده می‌شود.

آچار داربست Hex و Bi-Hex

طراحی شش گوش، این آچار را برای کنار هم قرار دادن داربست‌ها مناسب‌تر می‌کند. تفاوت اصلی بین هگز استاندارد و دو هگز را می‌توان در طراحی سر که با بست در تماس است مشاهده کرد. در حالی که هگز شش وجهی است، دو هگز نقاط اتصال به مراتب بیشتری دارد و ممکن است تقریبا گرد به نظر برسد. از این مدل آچار برای باز و بسته کردن پیچ t استفاده می‌شود.

برای مطالعه مقاله «اسپیس فریم چیست؟ راهنمای کامل» کلیک کنید.

آچار داربست با سر چرخان یا آچار دو سر رینگ

این یک آچار داربست استاندارد است که دارای سری چرخان بوده و می‌تواند 180 درجه بچرخد. این به شخص اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به حرکت، بست‌ها را در موقعیت‌های مختلف سفت یا شل کند. در حالی که این آچار برای داربست طراحی شده است، سر چرخان، این آچار را برای کارهای تعمیرات خودرو نیز مناسب می‌کند، زمانی که سفت یا شل کردن مهره‌ها و پیچ‌ها در زوایای مختلف کاملاً معمول است. آچار با سرچرخان که به آچار دو سر رینگ نیز معروف است، یکی از پراستفاده‌‌ترین ابزارهای داربست است.

چکش ضامن دار داربست

یکی دیگر از انواع محبوبابزارهای داربستی، چکش آچار داربست است. این یک آچار داربست معمولی با اتصال چکشی در پشت آچار است. این نوع آچار به شخص اجازه می‌دهد تا از چکش برای ضربه زدن به سطح استفاده کند تا بست‌های چسبنده را شل کند و سپس آن را به سمت آچار خود بچرخاند تا شل شود. همچنین می‌توان از آن برای کوبیدن میخ استفاده کرد، اگر چه این کاربرد اصلی آن نیست. چکش ضامن دار داربست یک ابزار دو در یک است که امکان حمل ابزار کمتری را در محل کار فراهم می‌کند.

آچار جغجغه پادگر

آچار جغجغه پادگر

یکی دیگر از انواع رایج آچار یا ضامن دار داربست، جغجغه پادگر است. پادگر با داشتن انتهای نوک تیز در طرف مقابل جغجغه متمایز می‌شود. انتهای نوک تیز (اسپاد) برای ردیف کردن سوراخ‌های پیچ استفاده می‌شود تا بتوان پیچ‌ها را وارد کرد. سپس آچار را برگردانده تا مهره‌ها را اضافه و سفت کند. انتهای نوک تیز ممکن است برای از بین بردن زنگ‌زدگی یا سایر ذرات که ممکن است در سفت شدن یا شل شدن بست‌ها تداخل داشته باشند، استفاده شود. اما در بیشتر موارد، انتهای نوک تیز فقط یک هدف را از نظر هم ترازی دنبال می‌کند.

اندازه آچار داربست

مانند آچارهای استاندارد، آچارهای داربستی یا جغجغه‌ها در اندازه‌های مختلفی در اندازه‌های استاندارد و متریک وجود دارند. توجه داشته باشید که چه نوع پیچ یا مهره ای را باید سفت کنید تا بتوانید با استفاده از سایزبندی آچار جغجغه‌ای از اندازه مناسب آچار استفاده کنید.

برای مطالعه مقاله «فولاد چیست؟ معرفی کامل+ راهنمای خرید» کلیک کنید.

اندازه سوکت آچار داربست چقدر است؟

در ایالات متحده، متداول‌ترین اندازه آچار داربست مورد استفاده 7/8 اینچ و اندازه جغجغه 19/21 میلی‌متر است. اندازه آچار یا ضامن‌دار در هر کشور متفاوت است و به سازنده اتصالات نیز بستگی دارد. رایج‌ترین اندازه‌های استاندارد به شرح زیر است.

  • ایالات متحده: 7/8 اینچ و 3/4 اینچ (19×22 میلی متر)
  • رایج ترین ضامن دار داربست (ایالات متحده): 19/21 میلی متر
  • در بریتانیا: 7/16 اینچ ویتورث (21 میلی متر) و 1/2 اینچ ویتورث (23 میلی متر)
  • داربست استرالیایی: 1/2 اینچ  Whitworth (24 میلی متر)
  • اتصال لایه: 22 میلی متر

اندازه‌های متداول شامل اندازه‌هایی برای پیچ‌ها، مهره‌ها یا بست‌های سفارشی نمی‌شوند، که ممکن است برای پروژه‌ای منحصر به فرد ایجاد شده باشند. با این حال، این‌ها رایج‌ترین اندازه‌ها هستند. شما همچنین می‌توانید اندازه‌های زیر را پیدا کنید، اگر چه آن‌ها کمتر رایج هستند.

1/4، 5/16، 11/32، 3/8، 7/16

½، 9/16، 5/8، 11/16، ¾، 13/16

7/8، 15/16 و 1 اینچ

خرید آچار داربست

آچار داربست یکی از ضروری‌ترین ابزارهایی است در بنا کردن داربست‌های مختلف نیاز است در بسته ابزارهای خود داشته باشید. در قسمت‌های قبل نواع آچار داربست را به شما معرفی کردیم. برای اطلاع از قیمت انواع مختلف آچار داربست تنها لازم است نام آن را سرچ کنید. مثلا با سرچ قیمت آچار جغجغه‌ای دم موشی می‌توانید ضمن اطلاع از قیمت این آچار، فروشگاه‌های معتبر فروش آن در سراسر کشور را پیدا کنید.

آچار داربست چیست؟

آچار داربست ابزاری دستی است که برای سفت و شل کردن پیچ و مهره بست‌ داربست در اجرای داربست یا مرحله‌بندی آن استفاده می‌شود

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× پیام در واتساپ