معرفی انواع نمای ساختمان

معرفی انواع نمای ساختمان

نمای ساختمان، شکل اصلی هر سازه‌ای محسوب می‌شود که زیبایی و جذابیت ساختمان به آن بستگی دارد. معماران هر سازه‌ای، بسته به شرایط آب‌وهوایی منطقه، مصالح و طرح نمای ساختمان را انتخاب می‌کنند. نمای ساختمان علاوه بر زیبایی، وظیفه محافظت از ساختمان را نیز بر عهده دارد. علاوه بر همه‌ی آن نکات باید دقت نمود که در انتخاب انواع نمای ساختمان باید به هماهنگی با دیگر ساختمان‌ها نیز توجه بسیاری کرد. در این مقاله با ما همراه باشید، زیرا ما به معرفی انواع نمای ساختمان خواهیم پرداخت.

برای مطالعه مقاله «ورق سیاه چیست؟» کلیک کنید.

انواع متریال نمای ساختمان

در انواع نمای ساختمان از مصالح مختلفی مانند فلز، سنگ، آجر، کامپوزیت، بتن، چوب و… استفاده می‌شود که هرکدام از این مصالح ظاهری متفاوت به ساختمان خواهند داد. در ادامه به معرفی انواع نمای ساختمان با مصالح مختلف پرداخته‌ایم:

نمای ساختمان آجری

نمای ساختمان آجری یکی از قدیمی‌ترین انواع نماهای ساختمانی محسوب می‌شود که از گذشته تا امروز طرف‌داران بسیاری دارد. امروزه آجر در انواع و طرح‌های متنوع تولید و به بازار عرضه می‌گردد که همین تنوع موجب متفاوت بودن طراحی نمای آجری به سلیقه صاحبان ساختمان، شده است. برای معرفی انواع آجر می‌توان به آجرنما نسوز، آجرنما طرح چوب، آجر دکوراسیون داخلی، آجرنما زرد، رستیک، شاموتی، آجرنما نسوز سفید، آجرنما نسوز قرمز، آجرنما قرمز، کارتنی، دکوراتیو، کف فرش، لعاب‌دار حصیری، آجرنما سفید، آجرنما نسوز انگلیسی، آجرنما پلاک و قزاقی اشاره کرد. در بین انواع نمای ساختمان، نمای آجری در دو صورت ساده و دکوراتیو قابل طراحی است. امروزه نمای ساختمان آجری در زیباترین و متنوع‌ترین طرح‌ها و رنگ‌ها اجرا می‌شود.

قوانین اجرای نمای آجری

اگر قصد اجرای نمای آجری دارید، باید بدانید که امکان رنگ‌آمیزی آن وجود ندارد، بلکه می‌توانید مانند سازندگان اصفهانی از آجرهای رنگی دارای رنگ‌های بژ، کرم و… استفاده نمایید.

نمای آجری

نمای ساختمان کامپوزیتی

نمای کامپوزیتی نیز یکی دیگر از انواع نمای ساختمان محسوب می‌شود که با استفاده از ورق‌های کامپوزیت آلومینیوم طراحی می‌گردد. استفاده از نمای کامپوزیت دارای مزایای مختلفی از جمله وزن سبک، مقاومت بالای حرارتی، صوتی و رطوبتی، تنوع رنگ بالا و قابلیت شستشو است. در ساخت نماهای مدرن امروزی در بین انواع نمای ساختمان، بیشتر از نمای کامپوزیت استفاده می‌شود؛ زیرا این نما ظاهری فوق‌العاده زیبا به ساختمان خواهد داد. البته قابل‌ذکر است که قیمت کامپوزیت بالا بوده و همه اشخاص نمی‌توانند از آن برای طراحی ساختمان خود بهره ببرند.

یکی از انواع نمای ساختمان کامپوزیتی، نمای لانه‌زنبوری است که زیبایی بی‌نظیری دارد.

قوانین اجرایی نمای کامپوزیتی

اگر قصد طراحی ساختمان خود با نمای کامپوزیت دارید، باید بدانید که استفاده از انواع نمای ساختمان کامپوزیتی حداکثر 20 درصد در سطح کلی نمای ساختمان مشرف به معابر مجاز است.

نمای ساختمان سیمانی

یکی دیگر از انواع نمای ساختمان، نمای سیمانی است که از نظر قیمت اجرای آن از سایر مدل‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است. از دیگر مزایای این نوع نما می‌توان به ­سرعت بالای اجرای آن، شستشوی آسان و مقاومت در برابر انتشار آتش‌سوزی اشاره کرد.

این نوع نمای ساختمان در طرح‌های زیبا با سیمان سفید و یا سیمان رنگی اجرا می‌شود. از معایب نمای سیمانی می‌توان به امکان ترک‌خوردگی و شکستگی، عایق صوتی ضعیف و جذب گردوخاک اشاره کرد.

برای مطالعه مقاله «مراحل ساخت ساختمان+ ارائه نکات کلیدی» کلیک کنید.

نواع نمای ساختمان با سنگ

یکی از لوکس‌ترین انواع نمای ساختمان، نمای ساختمان با سنگ است که همواره زیبایی و جذابیت بالایی دارند و با استفاده از سنگ‌های ساختمانی متنوع طراحی و اجرا می‌شوند.

قابل‌ذکر است که سنگ نما در کنار زیبایی فوق‌العاده‌ای که دارد، از قیمت بالایی نیز برخوردار است. یکی از زیباترین انواع نمای ساختمان سنگی، نمای رومی است که از زیبایی حیرت‌آوری برخوردار است و در طراحی آن از انواع سنگ مرمر، سنگ گرانیت و سنگ تراورتن استفاده می‌شود. از مزایای نمای سنگی می‌توان به عمر طولانی و دوام بالا در برابر انبساط و انقباض، باد، باران، برف و… اشاره کرد.

اجرای نمای سنگی

اگر قصد اجرای نمای سنگی را دارید باید بدانید که رعایت نکات ایمنی در هنگام اجرای این نما الزامی است. همچنین امکان استفاده از هر نوع رنگ سنگ وجود ندارد.

نمای ساختمان شیشه‌ای

پرطرف‌دارترین انواع نمای ساختمان، نمای شیشه‎ای است که در تمام انواع ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری قابل‌استفاده است.  

قوانین اجرایی نمای شیشه‌ای

اگر قصد اجرای نمای شیشه‌ای در ساختمان خود را دارید باید به قوانین و بافت شهرهای مختلف دقت نمایید.

نمای شیشه‌ای

نمای ساختمان بایرامیکس

در بین انواع نمای ساختمان، نمای ساختمان بایرامیکس از جمله نماهای دکوراتیو است. این نوع نما متشکل از سنگ‌دانه‌ها، رزین‌های طبیعی و مصنوعی، رنگ، و… است.  

تنوع رنگ بالا، پوشش یکنواخت سطح، قابلیت شستشو با آب و تمیزکاری آسان از مزایای نمای بایرامیکس است.  عیب این نوع نما را می‌توان مقاومت پایین آن دانست.

نمای ساختمان چوبی

در بین انواع نمای ساختمان ویلایی، زیباترین آن را می‌توان نمای چوبی دانست که از مزایای آن می‌توان به وزن سبک، سختی بالا، قابلیت شکل‌پذیری، مقاومت در برابر صوت و برش‌کاری اشاره کرد.

نمای ساختمان اتیکس

نمای ساختمان اتیکس یکی از انواع نمای ساختمان عایق محسوب می‌شود که در برابر رطوبت و حرارت مقاوم است. وجود این نوع نما به میزان قابل توجهی، هزینه‌های سرمایشی و گرمایشی را کاهش خواهد داد. پوشش نهایی نمای  ساختمانی اتیکس از چوب، آجر لعابدار، فلز و… است.

نمای ساختمان سرامیکی

امروزه از نمای ساختمان سرامیک، بسیار زیاد استفاده می‌شود و طراحی و نصب آن به دو روش خشک یا مهار شده و روش تر یا چسبانده شده انجام می‌شود. مقاومت در برابر یخ‌زدگی، عایق رطوبتی، قیمت مناسب و ضدحریق بودن از جمله مزایای این نوع عایق است. از معایب این نما می‌توان به بازتاب شدید نور اشاره کرد.

نمای مینرال

نمای مینرال یکی از انواع نمای ساختمان است که با ترکیب سنگ‌های معدنی، گرانیت، سنگ‌های سفید و مرمر به همراه پلاستر طراحی می‌شود. قیمت مناسب، سرعت بالای اجرا، تنوع در رنگ و طرح، سازگار با محیط‌زیست و مقاوم بودن آن در برابر آتش‌سوزی از جمله مزایای نمای مینرال است. بزرگ‌ترین عیب نمای مینرال نیز عدم مقاومت آن در برابر رطوبت است.

قیمت انواع نمای ساختمان

همان‌طور که در بالا بیان شد انواع نمای سنگی و نمای کامپوزیتی از قیمت بالایی برخوردار هستند و بیشتر برای نماهای لوکس کاربرد دارند. همچنین نمای سیمانی، آجری و سرامیکی از انواع پرطرف‌دار نمای ساختمان محسوب می‌شوند که دارای قیمت مناسب هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت انواع نمای ساختمان در سایت ما جستجو نمایید.

برای مطالعه مقاله «فرق بین آهن و فولاد و چدن + بررسی ویژگی‌ها» کلیک کنید.

جمع‌بندی

استفاده از نمای ساختمانی جذاب در زیبایی کلی و محافظت ساختمان نقش بسیار مهمی دارد. ما در این مقاله از آریا بست به معرفی انواع نمای ساختمان پرداختیم تا کار را برای شما در انتخاب نمای مناسب ساختمانتان آسان کنیم. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات انواع داربست، راهنمای خرید داربست، خرید بست داربست را نیز مطالعه نمایید. از این­که ما را تا پایان همراهی نمودید، سپاسگزاریم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× پیام در واتساپ