داربست چیست؟

داربست چیست؟

در فرایند ساخت سازه یا ترمیم ساختمان‌ها از ماشین‌آلات، ابزارها و تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین تجهیزات و سازه‌ها که در این فرایند به کار می‌رود داربست است. از داربست بیشتر برای فرایند ساخت و ترمیم نمای ساختمان استفاده می‌شود. همچنین در ترمیم ساختمان‌های قدیمی از داربست برای نگه داشتن دیوارهای در حال ریزش نیز استفاده می‌شود که کاربرد کمتری دارد. در این مطلب به شما خواهیم گفت که داربست چیست، انواع آن کدام است و چه مشخصات و کاربردهایی دارد.

داربست چیست؟

داربست سازه‌ای فلزی است که برای حفظ ساختار اصلی ساختمان، استفاده می‌شود. همچنین کارگران از داربست به عنوان سکو استفاده می‌کنند تا بتوانند کار ساخت و ساز را ادامه دهند. داربست‌ها انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. جنس این سازه فلزی معمولا از آهن و فولاد است. البته داربست را با چوب هم می‌سازند. این سازه با توجه به موارد استفاده‌ای که دارد، باید استحکام بالایی داشته باشد.

اجرای نمای ساختمان با استفاده از داربست
داربست چیست؟ سازه ای فلزی برای اجرای نمای ساختمان

داربست فلزی از قطعات مختلفی تشکیل شده است. این قطعات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • لوله‌ داربستی
  • بست چهار پیچ
  • بست تک‌پیچ
  • بست دوپیچ
  • بست گردون
  • قطعه اتصال لوله
  • پیچ و مهره داربست

انواع و کاربردهای داربست چیست

اکنون که متوجه شدید داربست چیست، به انواع و کاربردهای آن می‌پردازیم. داربست‌ها از نظر جنس به دو دسته چوبی و فلزی تقسیم می‌شوند. داربست‌های چوبی از نردبان‌های مخصوص و چوب‌های گرد ساخت می‌شوند. این نوع داربست‌ها معمولا ثابت هستند. به طور کلی در ساخت داربست چوبی از تخته، خرک و پل موقت استفاده می‌شود.(استفاده از داربست های چوبی تقریبا منسوخ شده است) در مقابل داربست‌های فلزی انواع مختلفی دارند که هر کدام با توجه به نوع ساخت ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین ساختار داربست‌های فلزی با توجه به نوع استفاده متفاوت خواهد بود. به طور کلی ۸ نوع داربست فلزی وجود دارد که عبارتند از:

  • داربست فلزی معمولی
  • داربست دوتایی
  • داربست کنسولی
  • داربست فولادی
  • داربست پایه‌دار
  • داربست معلق
  • داربست خرپا
معرفی انواع داربست
داربست چیست؟ معرفی انواع داربست فلزی

داربست فلزی معمولی

داربست‌های معمولی، بیشترین استفاده را در بازار ایران و صنعت ساختمان سازی دارند و معمولا برای اجرای نمای ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع داربست‌ها، با اسم داربست لایه آجری هم شناخته می‌شوند. داربست‌های تک از قطعات مختلفی ساخته می‌شود. این قطعات شامل استانداردها، سربرگ، لجر و قطعات دیگر می‌شود. این نوع داربست معمولا در فاصله ۱.۲ متری دیوار قرار می‌دهند. ساختار داربست‌های تک این ‌گونه است که استاندارهای داربست ۲ تا ۲.۵ متر از هم فاصله دارند. لجرها در ارتفاع ۱.۵ متری استانداردها را به هم وصل می‌کنند.

داربست دوتایی

داربست‌های دوتایی بیشتر در سنگ‌تراشی کاربرد دارد. برای اینکه گیره‌ها با ایجاد سوراخ در دیوارهای سنگی محکم شوند، دو ردیف داربست ساخته می‌شود. ردیف اول با فاصله ۳۰ سانتی‌متر از دیوار قرار می‌گیرد. فاصله ردیف دوم از ردیف اول یک متر است. برای تقویت داربست از شن‌کش‌ها و مهاربندهای متقاطع استفاده می‌شود. به این نوع داربست‌ها، داربست مستقل گفته می‌شود.

داربست کنسولی

در داربست کنسولی که به آن داربست دروازه‌ای هم می‌گویند، استانداردها توسط یک سری سوزن که در دیوار فرو رفته‌اند، پشتیبانی می‌شوند. نوع دیگری از داربست‌های دروازه‌ای به وسیله سوزن‌هایی که در شکاف‌های ایجاد شده در دیوار محکم می‌شوند. نکته‌ای که باید بدانید این است که برای اجرای داربست کنسولی باید احتیاط کرد. همچنین باید مطمئن شد که نصب سوزن‌ها با کیفیت بالا انجام شود.

داربست فولادی

اگر به پاسخ این پرسش که داربست چیست رسیده باشید، داربست‌های فولادی به گوش شما آشنا خواهد بود. داربست‌های فولادی از لوله‌های فولادی ساخته شده و این لوله‌های فولادی به وسیله اتصالات فولادی به هم وصل می‌شوند. ساختن این نوع داربست‌ها و جمع کردن آن‌ها بسیار ساده است. داربست‌های فولادی استحکام بالایی دارند. همچنین در برابر اتفاقاتی مثل آتش‌سوزی از مقاومت و دوام بالایی برخوردار هستند. این نوع داربست‌ها از نظر قیمت به‌صرفه نیستند اما بسیار ایمن و مطمئن هستند. به همین علت در اکثر موارد از داربست فولادی استفاده می‌شود.

داربست پایه‌دار

در داربست‌های پایه دار، سکوی کار را روی سه پایه یا نردبان متحرک قرار می‌دهند. داربست‌های پایه دار بیشتر برای کارهای داخل ساختمان استفاده می‌شود. از جمله این کارها می‌توان به نقاشی داخل ساختمان و تعمیرات داخلی اشاره کرد. نکته مهم در استفاده از داربست‌های پایه دار این است که معمولا داربست را تا ارتفاع ۵ متر استفاده کرد.

داربست معلق

داربست‌های معلق به وسیله سیم بکسل یا وسایلی مثل زنجیر ساخته شده و از پشت‌ بام ساختمان آویزان می‌شود. ارتفاع آن را می‌توان با توجه به سطح مورد نیاز تغییر داد. این نوع داربست‌ها معمولا برای ساخت نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. همچنین داربست‌های معلق در تعمیرات و نقاشی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

داربست خرپا

ساختار داربست‌های خرپا به این شکل است که صفحه‌ای مسطح و صاف روی پایه‌هایی مثلثی شکل  قرار می‌گیرد. دلیل ساختن داربست‌های خرپا به این شکل این است که کارگر بتواند به راحتی روی آن بایستد. همچنین به آسانی بتواند سطح‌هایی که خیلی بلند نیستند مثل دیوار یا سقف خانه را نقاشی و رنگ کند.

استفاده از داربست‌ها برای تسهیل ساخت‌وساز

داربست چیست
داربست فلزی برای تسهیل ساخت و ساز در ارتفاع

در این مطلب به شما گفتیم که داربست چیست و چه انواعی دارد. به شکل کلی داربست وسیله‌ای است که برای آسانی کار تعمیر و ساخت نمای خارجی و داخلی ساختمان به کار می‌رود  کارگران از داربست به عنوان سکویی برای قرار گرفتن در ارتفاع بالا برای اجرا یا تعمیر نما استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

از جمله انواع داربست می‌توان به داربست تک، داربست دوتایی، داربست کنسولی، داربست فولادی، داربست پایه‌دار، داربست معلق، داربست خرپا اشاره کرد. نکته جالبی که باید بدانید این است که داربست‌های فلزی معمولی در حالی که از نظر قیمتی به‌صرفه هستند و در اکثر موارد از آن‌ها استفاده می‌شود. هر کدام از این داربست‌ها نیز مورد کاربرد ویژه خود را دارد. برخی از این داربست‌ها برای ساخت نمای داخلی ساختمان استفاده می‌شوند و برخی دیگر برای نمای بیرونی ساختمان به کار می‌روند. ساختار داربست‌ها نیز با توجه به کاربرد در هر نوع داربست متفاوت است و به همین دلیل در زمان انتخاب باید شرایط ساختمان و روش اجرای پروژه + موارد ایمنی لازم را نیز در نظر داشته باشید.شرکت داربست آریا تولید کننده انواع بست داربست و عرضه کننده لوله داربستی با بهترین قیمت در بازار است.برای خرید داربست با بهترین قیمت همین حالا با ما در تماس باشید.

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× پیام در واتساپ