جک سقفی چیست؟ + نکات مهم خرید

جک سقفی چیست؟ + نکات مهم خرید

همان‌طور که از نام جک سقفی مشخص است به ابزارهایی که برای ثابت نگه‌داشتن و تحمل بار سقف استفاده می‌شود، جک سقفی گفته می‌شود. از جک سقفی برای نگهداری سقف‌های ساختمان مانند طاق ضربی، تیرچه بلوک، یونولیت و وافل استفاده می‌شود. جک سقفی از لوله‌های سنگین و صلیبی‌شکل تشکیل شده که در ایران نوع صلیبی آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. باتوجه‌به ارتفاع سقف‌ها معمولاً جک سقفی در اندازه‌های 3، 3.4 ، 4.2 ، 4.5 ، 5 و 5.5 متر تولید می‌شود.

برای مطالعه مقاله «چدن نشکن یا داکتیل چیست؟» کلیک کنید.

ساختار جک سقفی

اجزای تشکیل‌دهنده جک سقفی با نام‌های مادگی، رزوه، مهره، پلیت، پین و جک صلیبی است. رزوه و پین در زیر سقف قرار گرفته و ارتفاع آن را تنظیم می‌کنند و جک‌ها روی آن قرار می‌گیرند. پس از آنکه مرحله بتن‌ریزی انجام شد، جک‌ها و قالب‌ها از زیر سازه باز می‌شوند. باتوجه‌به موارد متفاوت استفاده و همچنین استانداردهای متفاوت داربست‌بندی در کشورها و مناطق مختلف، جک سقفی ساختار متفاوتی دارد و ممکن است انواع مختلف آن را در مناطق مختلف مشاهده کنید.

 انواع جک سقفی

جک سقفی متناسب با انواع استفاده آن، مدل‌های مختلفی دارد.

  • جک سقفی U شکل عراقی
  • جک سقفی صلیب‌دار
  • جک سقفی بدون صلیب
  • جک شمعی
  • جک فلزی
  • جک تلسکوپی

انواع مختلف این جک‌های سقفی در کارهای ساختمانی با عناوین مختلف استفاده می‌شود. همان‌طور که پیش‌ازاین نیز به این موضوع اشاره شد؛ استانداردهای متفاوت داربست‌بندی در کشورهای مختلف باعث شده تا انواع متفاوتی از جک سقفی برای کار موجود باشد.

جک های سقفی

کاربرد جک سقفی چیست؟

جک سقفی کاربردهای گوناگونی دارد و در موارد مختلفی به کار شما می‌آید. در واقع فرقی ندارد که شما قصد ساختن ساختمان با چه ابعادی را داشته باشید. به‌هرحال استفاده از جک سقفی برای شما اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. وظیفه اصلی که برای جک سقفی بیان می‌شود نگهداری و کنترل میزان بار و فشار سقف است. از سوی دیگر برای کارکردن در زمین‌های سست نیز استفاده از جک سقفی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

اندازه جک سقفی چقدر است؟

قسمت پایینی جک سقفی از لوله‌هایی به قطر 6 سانتی‌متر تشکیل شده است و ضخامت آن‌ها 2 میلی‌متر است. در قسمت بالایی آن لوله‌هایی با قطر 5 سانتی‌متر و ضخامت 2.5 میلی‌متر قرار دارد. اما باید توجه داشته باشید که در انواع مختلف جک سقفی این اندازه‌ها ممکن است کمی تغییر کند.

سایز استاندارد جک سقفی ارتفاع 3.20 متر و وزن 14 کیلوگرم است که توانایی تحمل بار تا 1.5 تن را نیز دارد. وزن جک سقفی از 12.5 کیلوگرم تا 21 کیلوگرم و وزن سر جک‌های آن‌ها 4، 5 و 6 کیلوگرم است.

نصب جک سقفی

با بالابردن تیرچه‌های سقفی، می‌توانید افتادگی کف را اصلاح کنید. بالابردن تیرچه یا تیر سقفی فرایندی است که نیاز به استفاده از جک سقفی دارد. هنگامی که یک طبقه در خانه شما شروع به فرونشست می‌کند، نشان‌دهنده آن است که به دلیل نقص ساختاری از حمایت کافی برخوردار نیست. برای اصلاح این مشکل، می‌توانید از جک سقفی برای بلندکردن تیرچه استفاده کنید تا کف دوباره صاف شود. برای نصب جک سقفی ابتدا باید جک پیچ را در موقعیت صحیح زیر تیرچه سقف قرار دهید.

برای مطالعه مقاله «ورق سیاه چیست؟» کلیک کنید.

مرحله 1

جک پیچ را وسط تیرچه سقف یا تیرچه کف قرار دهید.

مرحله 2

پیچ تنظیم را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و با آچار قابل تنظیم آن را تا انتها پایین بیاورید.

مرحله 3

جک سقفی تلسکوپی را تا جایی که می‌خواهید، بالا ببرید. سوراخ‌ها را تراز کنید، سپس پین قفل را وارد کنید.

مرحله 4

پیچ تنظیم را با آچار قابل تنظیم به سمت راست بچرخانید. قسمت بالای جک پیچ را تا جایی بالا بیاورید که به پایین تیرچه سقفی برسد.

انواع جک سقفی

مرحله 5

یک سطح روی زمین بالاتر از محل جک پیچ قرار دهید.

مرحله 6

پیچ تنظیم را یک دور کامل بچرخانید تا شروع به بالابردن تیرچه سقف کنید. این مرحله را برای بالابردن تیرچه سقف ادامه دهید. به این نکته توجه کنید که پایه جک سقفی را روی سطح صاف و محکم قرار دهید.

چگونه یک تیرچه سقفی را تعمیر کنیم؟

تیرچه سقف آسیب‌دیده، شکسته یا ترک‌خورده می‌تواند باعث افتادگی سقف شود و باید دراسرع‌وقت تعمیر شود. اگر مشکل بدتر شود، می‌تواند باعث افتادگی سقف یا طبقه بالا شود، پوشش دیوار خشک روی سقف را از بین ببرد و یکپارچگی ساختاری خانه شما را به خطر بیندازد. می‌توانید یک تیرچه سقفی را با چسباندن یک تخته جدید در کنار تیرچه تعمیر و تقویت کنید. این فرایند به‌عنوان “خواهر شدن” شناخته می‌شود.

مرحله 1

یک تخته را متناسب با طول تیرچه برش دهید. از تخته‌ی هم اندازه تیرچه‌ها استفاده کنید. تیرچه‌ها معمولاً 2 در 6 اینچ یا 2 در 4 اینچ هستند.

مرحله 2

برای پیچاندن آن به تیرچه، سوراخ‌های پیلوتی را در تخته سوراخ کنید. هر 12 تا 14 اینچ یک سوراخ پایلوت دریل کنید.

مرحله 3

چسب ساختمانی را در کنار تیرچه بمالید، تخته را بچسبانید و با زدن فقط یک میخ در هر انتها آن را در جای خود بچسبانید.

مرحله 4

در صورت نیاز تیرچه را دوباره تنظیم کنید. اگر افتادگی جزئی وجود داشت، با قراردادن یک تخته عمودی بین تیرچه و کف زیرین، تیرچه را به سمت بالا فشار دهید. اگر سقف شما دارای دیوار خشک است، یک تکه چوب افقی را بین بالای تخته عمودی و سقف قرار دهید تا به‌عنوان حائل عمل کند و از سوراخ شدن دیوار خشک جلوگیری کند. جک هیدرولیک ممکن است برای افتادگی شدید لازم باشد. در این حالت، احتمالاً کل پوشش دیوار خشک قبلاً آسیب دیده است و باید تعویض شود.

برای مطالعه مقاله «فولاد چیست؟» کلیک کنید.

مرحله 5

تخته را به تیرچه پیچ کنید. برای استحکام بیشتر، تخته‌های مهاربندی متقاطع را می‌توان بین تخته و نزدیک‌ترین تیرچه قرار داد. تخته بریس متقاطع را با میخ زدن به انگشتان پا (پیچ‌های متقاطع به داخل آن) به تیرچه‌ها وصل کنید.

جک سقفی دست‌دوم

Ceiling jack یا جک سقفی قطعه‌ای بسیار محکم و با مقاومت است که می‌تواند تا سال‌ها مورداستفاده قرار بگیرد. باتوجه‌به این موضوع عجیب نیست که با جک سقفی دست‌دوم نیز مواجه شوید. جک سقفی دست‌دوم درصورتی‌که از مارک و جنس آن مطمئن باشید می‌تواند گزینه‌ای به‌صرفه در هنگام خرید انواع داربست باشد. اما باید این نکته را مدنظر قرار دهید که عمر مفید هر جک سقفی پس از هر بار استفاده کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین برای بستن سازه‌هایی با اندازه بزرگ و سنگین استفاده از جک سقفی نو گزینه مناسب‌تری است.

جک سقفی فلزی

خرید جک سقفی

خرید جک سقفی در انواع گوناگون و با جنس و محل فروش متفاوت، می‌تواند قیمت‌های مختلفی را به شما نشان دهد. محیط اینترنت این امکان را برای افراد فراهم کرده است تا بتوانید علاوه بر آنکه نسبت به خرید اینترنتی جک سقفی اقدام کنید، بتوانید انواع قیمت جک سقفی و قیمت جک ساختمانی را پیدا کنید. آریا بست یکی از معتبرترین سایت‌هایی است که می‌توانید انواع تجهیزات نو و دست‌دوم برای خرید داربست را در آن پیدا کنید. انواع جک سقفی عراقی، جک سقفی صلیب‌دار، انواع بست داربست و … از جمله مواردی است که می‌توانید در فروشگاه اینترنتی آریا بست پیدا کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× پیام در واتساپ