مراحل ساخت ساختمان+ ارائه نکات کلیدی

مراحل ساخت ساختمان+ ارائه نکات کلیدی

آیا تا به حال برای شما این سوال پیش آمده است که مراحل ساخت ساختمان چگونه است و برای ساخت یک ساختمان مستحکم و کامل چه اقداماتی باید انجام داد؟

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم که مراحل ساختمان سازی به زبان ساده را برای شما بیان کنیم تا به پاسخ این سوال برسید. برای آشنایی بهتر با این مراحل بهتر است عکس مراحل ساخت ساختمان و فیلم مراحل ساخت ساختمان را نیز مشاهده کنید. در ادامه این مقاله از آریابست با ما همراه بمانید.

چارت مراحل ساخت ساختمان

جدول زیر چارت مراحل ساخت ساختمان را به شما نشان می‌دهد:

مرحله اولانتخاب زمین
مرحله دوماخذ کلیه مجوزها
مرحله سومگودبرداری و مقاوم سازی
مرحله چهارمآرماتوربندی فنداسیون
مرحله پنجمقالب‌بندی
مرحله ششمبتن‌ریزی
مرحله هفتمساخت اسکلت
مرحله هشتمطاق‌زنی
مرحله نهمدیوارچینی
مرحله دهماجرای تاسیسات
مرحله یازدهمنصب در و پنجره
مرحله دوازدهمکف‌سازی
مرحله سیزدهمگچ‌کاری
مرحله چهاردهماجرای نمای ساختمان
مرحله پانزدهماجرای دکوراسیون داخلی و فضای سبز ساختمان

چک لیست مراحل ساخت ساختمان

در ادامه چک لیست مراحل ساخت ساختمان را به طور دقیق از ابتدا تا انتها برای شما عزیزان آورده‌ایم. قابل ذکر است که کلیه این مراحل در ساخت و ساز ساختمان کوچک یا بزرگ یکسان است.

برای مطالعه مقاله «اسپیس فریم چیست؟ راهنمای کامل» کلیک کنید.

انتخاب زمین ساختمان

اولین مورد از مراحل ساخت ساختمان انتخاب زمین ساختمان است. انتخاب مکانی که قرار است ساختمان در آن بنا شود، اهمیت بالایی دارد. زمین مد نظر باید تراکم، قیمت مناسب، محله، امکانات و دسترسی خوبی داشته باشد. یکی دیگر از نکات مهم در هنگام انتخاب زمین این است که زمین مد نظر از نظر حقوقی مشکلی نداشته باشد و گرو بانک نباشد. سعی کنید از خرید زمین‌هایی که در مناطق سرد و گرم یا خشک و در مناطق زلزله‌خیز و سیل‌گیر قرار دارند، خودداری کنید.

ساختن ساختمان

دریافت نقشه مناسب برای ساخت، پروانه ساخت و سایر مجوزهای لازم

بعد از اینکه زمین مد نظر خود را انتخاب کردید، حال باید برای اخذ کلیه مجوزهای لازم اقدام نمایید. برای این کار کافی است که ابتدا به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیکی مراجعه کرده و مدارک ملک و تسویه عوارض شهرداری را ارائه دهید. پس از بازدید از ملک و تعیین تعداد طبقات مجاز برای ساخت، ملک با طرح‌های تفصیلی و شهری تطابق داده می‌شود و میزان عقب‌نشینی آن تعیین می‌گردد. بعد از این دستور نقشه‌ای که توسط مهندسین معماری طراحی گردید و رفع ایراد شده را به سازنده ارائه می‌دهند. سازنده پس از پرداخت عوارض و هزینه خرید تراکم، مجوز ساخت دو ساله را دریافت خواهد کرد.

گودبرداری زمین و مقاوم‌سازی زمین

در ادامه معرفی مراحل ساختمان سازی به زبان ساده باید گفت که مرحله گودبرداری و مقاوم‌سازی بسته به زمین و ساختمان دارای عمق متفاوتی است. به طور کلی باید گفت که گودبرداری به از بین بردن برجستگی‌ها و ناهمواری‌های زمین مدنظر به صورت عمیق یا نیمه‌عمیق گفته می‌شود.

برای مطالعه مقاله «فولاد چیست؟ معرفی کامل+ راهنمای خرید» کلیک کنید.

آرماتوربندی فندانسیون

آرماتوربندی فنداسیون برای مقاوم‌سازی بیشتر زمین انجام شده و برای همه خانه‌ها اعم از ساخت و ساز ساختمان کوچک و بزرگانجام می‌شود. در این مرحله میلگردها و دیگر محصولات فولادی مرتبط با ساختمان‌سازی با ترتیب خاص و منظم کنار هم قرار داده می‌شوند و موجب پایداری ساختمان خواهند شد.

قالب‌بندی

قالب‌بندی ساختمان را می‌توان با استفاده از قالب‌های چوبی، پلاستیکی، فلزی، آجری و… انجام داد.

بتن‌ریزی

یکی دیگر از مراحل ساخت ساختمان بتن‌ریزی و جدا کردن قالب‌ها است. در این مرحله بتن‌ها ریخته می‌شوند و قالب‌هایی که در مرحله قبل گذاشته شده بودند، جدا می‌شوند.

ساخت اسکلت فلزی یا بتنی

برای ساخت اسکلت بهتر است به میزان هزینه‌ای که می‌توانید برای این کار صرف کنید، دقت نمایید. ساخت اسکلت فلزی تقریبا 70 درصد گران‌تر از اسکلت بتنی است.

ساختن سقف

در مرحله بعد از مراحل ساخت ساختمان آغاز به طاق‌زنی و اجرای سقف ساختمان خواهیم کرد.

ساخت ساختمان

دیوارچینی

بعد از اجرای سقف و تاق‌زنی شروع به دیوارچینی ساختمان خواهیم کرد. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت ساختمان محسوب می‌شود. استحکام دیوار‌های ساختمان و انتخاب مصالح باکیفیت، آسیب‌های ناشی از زلزله به حداقل خواهد می‌رساند. در درصد بندی مراحل ساخت ساختمان می‌توان گفت که این مرحله از درصد اهمیت بالایی برخوردار است.

اجرای تاسیسات شامل لوله‌کشی‌های آب و گاز و برق‌کشی

لوله‌کشی گاز و آب ساختمان از مهم‌ترین مراحل ساخت ساختمان است که از لحاظ زمان بندی مراحل ساخت ساختمان، نیاز به زمان و دقت بالایی دارد. لوله کشی انواع ساختمان‌ها به دو روش روکار و توکار انجام می‌گیرد.

نصب در و پنجره‌ها

در این مرحله هر سازنده‌ای براساس بودجه‌ای که دارد، می‌تواند از انواع درب‌های چوبی، شیشه‌ای، PVC و ضدسرقت و انواع پنجره‌های چوبی،آلومینیومی، آهنی، کامپوزیتی، پی‌وی‌س (PVC)، یوپی‌وی‌سی (UPVC) و آلوود برای طراحی درب و پنجره‌های ساختمان خود استفاده نماید.

ساخت کف ساختمان

بعد از گذر از مراحل ساخت ساختمان، به مرحله کف‌سازی خواهیم رسید. سازنده برای کف‌سازی ساختمان نیز می‌تواند از مصالح مختلفی مانند سرامیک، سنگ، پارکت، لمینت، موکت و …استفاده کند.

گچ‌کاری

آخرین مرحله از ساخت دیوار داخلی را می‌توان گچ‌کشی آن دانست. این مرحله نیز 2 الی 5 روز زمان خواهد برد.

طراحی و اجرای نمای ساختمان

یکی دیگر از مراحل ساخت ساختمان، اجرای نمای ساختمان در سبک‌های مختلف و متناسب با شهر و محله‌ای که ساختمان در آن ساخته شده است، می‌باشد.

اجرای دکوراسیون داخلی و خارجی

آخرین مرحله‌ی ساخت ساختمان اجرای فضای سبز بیرونی ساختمان و دکوراسیون داخلی آن است. این مرحله را می‌توان شیرین‌ترین و جذاب‌ترین مرحله‌ی ساخت ساختمان دانست.

برای مطالعه مقاله «جک سقفی چیست؟ + نکات مهم خرید» کلیک کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله شما را با صفر تا صد مراحل ساخت ساختمان؛ از مجوز ساخت گرفته تا طراحی داخلی آشنا کردیم. برای ساخت هر سازه‌ای باید مراحل فوق را اجرا نمایید. بهتر است انجام مراحل ساخت ساختمان‌های کوچک و بزرگ را به دست مهندسان و معماران خبره بسپارید تا نگرانی بابت مواردی که ممکن است در روند کار فراموش کرده باشید، نباشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× پیام در واتساپ