انواع بست داربست

انواع بست داربست

قبل از آنکه بخواهیم انواع بست داربست را به شما معرفی کنیم، برای آن دسته از افرادی که نمی‌دانند درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم باید ذکر کنیم که برای ساختمان‌سازی از تجهیزاتی استفاده می‌شود تا کارگران بتوانند در ارتفاع بالا کار کنند. این تجهیزات که کنار هم قرار می‌گیرند تا کار کردن در ارتفاع بالاتر از دو متر را آسان و ایمن کنند شامل لوله و بست داربستی هستند.

لوله داربستی نوعی لوله درزدار است که عمدتا از جنس کربن استیل با درجه ST35  و یا  ST37 ساخته می‌شود. این صفحات فولادی در بازار به نام ورق سیاه شناخته می‌شوند. به همین دلیل به لوله‌های داربستی لوله سیاه می‌گویند. لوله‌های داربستی در ابعادی به طول 3 و 6 متر و ضخامت 2، 2.5 و 3 میلی متر تولید می‌شوند. برای بستن داربست فلزی علاوه بر لوله 5، شما به وسیله دیگری نیز برای این کار نیاز دارید که آن بست داربست است. بست‌داربست در بازار در مدل‌های گوناگونی موجود است که در ادامه قصد داریم به بررسی انواع آن بپردازیم.

بست داربست چیست؟

انواع بست داربست و نحوه اتصال
بست داربست برای اتصال لوله های داربستی

در بستن سازه‌های داربستی که در ساخت ساختمان‌ها و سوله‌ها  کاربرد دارد، برای اتصال محکم لوله‌ها به یکدیگر به بست‌های داربست نیاز داریم. بست‌های داربست انواع گوناگونی دارد که از نظر ویژگی‌‌های بارز به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شود.

داربست چیست؟

معرفی داربست و انواع آن

انواع بست داربست از نظر شیوه اتصال

انواع بست‌ داربست از نظر اتصالی که بین دو قطعه ایجاد می‌کند تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند.

بست دو پیچ

برای بستن لوله‌ها به حالت تقاطعی از بست دوپیچ استفاده می‌شود. همانطور که از نام این بست مشخص است برای اتصال آن به دو پیچ نیاز است. در این روش اتصال، زمان کمتری به نسبت سایر روش‌ها صرف می‌شود و بستن آن نیز ساده‌تر است. وزن تقریبی این مدل بست 1400 گرم است. اجزای تشکیل‌دهنده بست دوپیچ شامل 2 عدد برگه، 1 عدد کنده، 2 عدد مهره و 2 عدد واشر است.

بست چهارپیچ

بست چهارپیچ یکی از پرکاربردترین انواع بست‌های داربست است که برای بستن آن لازم است تا لوله‌ها زاویه 90 درجه با یکدیگر داشته باشند. جنس این مدل داربست از نوع چدن نشکن و یا داکتیل است و هر بست وزنی معادل 1300 تا 1650 گرم دارد. اجزای تشکیل‌دهنده بست چهارپیچ شامل 2 عدد برگه، 1 عدد کنده، 4 عدد پیچ، 4 عدد مهره و 4 عدد واشر است.

بست تک پیچ

این مدل بست در هنگام اتصال لوله‌های داربست را تحت فشار زیادی قرار نمی‌دهد و کاربرد آن بیشتر برای مصارف دکوری است و به عنوان بست داربست برای ساخت ساختمان به کار برده نمی‌شود. وزن حدودی این بست در نوع سبک آن 650 گرم و در نوع سنگین 850 است.

بست گردان

همانطور که نام این مدل بست مشخص است، بست گردان به شما امکان می‌دهد تا دو لوله در ضمن اتصال، روی یکدیگر حرکت نیز داشته باشند. این مدل بست که به بست 360 درجه نیز معروف است برخلاف سایر انواع بست‌های داربست نیازی به زاویه 90 درجه برای اتصال ندارد. این مدل بست داربست در انواع 2، 4، 6 و 8 پیچ در بازار موجود است. وزن هر یک از این بست‌ها معادل 1750 گرم است. اجزای تشکیل‌دهنده بست گردان شامل 2 عدد برگه، 1 عدد کنده، 4 عدد پیچ، 4 عدد مهره و 4 عدد واشر است.

مغزی

بست مغزی یکی از انواع بست داربست است که تنها در زمانی که قصد داریم محل اتصال لوله را قوی‌تر کنیم استفاده می‌شود. استفاده از این مدل بست باعث می‌شود تا داربست بالاترین مقاوت را در برابر پیچش و خمیدگی داشته باشد. شیوه عملکرد این مدل بست‌ها به گونه‌ای است که نیرو و فشار را در لوله پخش کرده و از وارد شدن فشار به یک نقطه خاص جلوگیری می‌کنند. این مدل بست‌ها در پرو‌ژه‌های ساختمانی که به داربست‌های عظیم نیاز دارند استفاده می‌شود و وزن آن 850 گرم است.

رابط اتصال

این رابط زمانی استفاده می‌شود که قصد داشته باشید 2 لوله را که در امتداد هم به یکدیگر متصل کنید.  این مدل بست در دو نوع 17 سانتی متری و 20 سانتی متری در بازار موجود است و وزن آن 650 گرم است.

کفی

این مدل بست به عنوان پایه برای لوله‌های داربستی استفاده می‌شود که روی سطح سرامیک و یا هر سطح صیقلی دیگری قرار نگرفته باشند. وزن این بست 650 گرم است. 

بست تخته گیر

برای آنکه بتوانید یک داربست فلزی را سرپا کنید به بست تخته گیر نیاز پیدا می‌کنید. این مدل بست برای محکم کردن تخته به داربست مورد استفاده قرار می‌گیرد. لزوم محکم شدن تخته‌هایی که روی داربست زمانی احساس می‌شود که کارگران در هنگام کار و تردد روی آن‌ها از امنیت کامل برخوردار نبوده و احتمال سقوط آن‌ها در هنگام کار بالا باشد. استفاده از این بست‌ها میزان امنیت سازه را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد.

بست آهن‌گیر

این مدل بست زمانی استفاده می‌شود که قصد داشته باشید از یک طرف به لوله و از طرف دیگر به تیرآهن اتصال داشته باشید. این مدل بست که به بست H نیز معروف است کاربرد عمرانی نداشته و در پروژه‌های صنعتی که در صنایع‌ پتروشیمی، پالایشگاه و دکل‌های حفاری نفت کاربرد دارد، استفاده می‌شود. جنس این مدل بست از چدن داکتیل نشکن است.

انواع بست‌های  داربست از نظر جنس

بست مهم‌ترین وسیله در ساخت داربست است. همین عامل باعث شده تا جنس آن بسیار بااهمیت باشد.

بست ریخته‌گری

این مدل بست‌ها در سازه‌های بسیار کوچک استفاده می‌شوند که به طبع هزینه کمی نیز دارند. جنس این بست‌ها از چدن است و در مقابل ضربات شدید مقاومت چندانی ندارند. این مدل بست‌ها در اثر سقوط از ارتفاع و یا واردشدن ضربه شدید به آن‌ها می‌شکنند.

بست داربست فورج

این مدل بست‌ها از جنس آهن ساخته می‌شوند. به دلیل آنکه آهن واکنش پذیری بالایی داشته و مورد خوردگی قرار می‌گیرد روی این بست‌ها پوشش گالوانیزه قرار می‌دهند تا مقاومت آن‌ها به بالاترین حد ممکن برسد. مقاومت این مدل بست‌ها به گونه‌ای است که در صورتی که ضربات سنگین به آن‌ها وارد شده و یا از ارتفاع سقوط کنند، شکل آن‌ها دچار تغییر می‌شود.

انواع بست داربست و جنس

قیمت انواع بست‌های داربست

انواع بست‌های داربست از نظر ویژگی‌هایی همچون میزان مقاومت و کاربردی که دارند، جنس و اندازه آن‌ها، نوع طراحی و شیوه اتصال آن‌ها با قیمت‌های متفاوتی در بازار به فروش می‌رسند.برای خرید بست داربست وارد صفحه مربوطه شوید.

نتیجه گیری

همانطور که در قسمت‌های قبلی به آن اشاره شد بست داربست انواع گوناگونی دارد و انواع مختلف آن به علت اهمیت بالایی که در زمینه امنیت سازه و اپراتور دارد در اختیار مشتری قرار گرفته تا بتواند متناسب با نیاز و نوع استفاده‌ای که قصد دارد از آن ببرد، مدل مناسب را برای خود تهیه کند.داربست آریا تولید کننده انواع بست داربست و عرضه کننده انواع لوله های داربستی است.

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× پیام در واتساپ